PDF Export Vytisknout Poslat emailem

Centrální registr vozidel může využívat údaje ze základních registrů

Dne 12. prosince 2012 ve večerních hodinách začal využívat údaje ze základních registrů další agendový informační systém. Jedná se o centrální registr vozidel provozovaný Ministerstvem dopravy. Registr vozidel se tak zařadil mezi více než 1000 orgánů veřejné moci a 1600 agendových informačních systémů, které už dnes se základními registry aktivně komunikují.

Ministerstvo vnitra vítá rozhodnutí Ministerstva dopravy začít v případě centrálního registru vozidel využívat referenční údaje ze základních registrů. Občané tak, stejně jako u dalších napojených institucí, nebudou muset dokládat údaje obsažené v základních registrech, např. trvalé bydliště nebo datum a místo narození.

Vnitro poskytlo Ministerstvu dopravy podporu

Z hlediska základních registrů se dnešním dnem nic nemění. Tato bezpečná infrastruktura klíčových systémů státu, která zpřesnila a sjednotila data ve veřejné správě, funguje od 1. července tohoto roku bez neplánovaných výpadků. V základních registrech proběhlo 90 milionů transakcí úřadů a denně se jich v běžném provozu uskuteční kolem 500 000, přičemž provoz řešení je uzpůsoben na zvládnutí několika milionů operací za 24 hodin. Registr vozidel oproti tomu ani ve špičce nezaznamená více než 50 000 takovýchto transakcí.

Ministerstvo dopravy fakticky připojilo registr vozidel k ostrému provozu základních registrů už před několika měsíci. Dnešním dnem tedy toto připojení pouze zprovozní. Z hlediska fungování základních registrů se po technické stránce nic nemění, centrální registr vozidel jen začne využívat data ze základních registrů. Ministerstvo vnitra přesto poskytlo Ministerstvu dopravy veškerou možnou podporu pro napojení, a to včetně spolupráce společných týmů na zátěžových testech na straně registru vozidel. Navíc základní registry fungují 24 hodin sedm dní v týdnu, a to včetně technické podpory.

Základní registry sjednotily roztříštěná data

Základní registry jsou bezpečnou infrastrukturou několika systémů, jež sjednotila dosud roztříštěná data, která vedou úřady o občanech, ale i o státních a nestátních subjektech. Díky tomu vznikl poprvé v historii v Česku nástroj, který jako jediný nabízí relevantní a nezpochybnitelná data, tzv. referenční údaje. Jde cca o 120 nejdůležitějších osobních údajů, u kterých stát garantuje jejich platnost. Základní registry tak nastartovaly proces, který ulehčí občanům, firmám a dalším subjektům styk s veřejnou správou, tj. minimalizaci počtu návštěv na úřadech a využití možností technologií 21. století pro on-line přístupy odkudkoli a kdykoli.

Pavel Novák
ředitel odboru tisku a PR