Dne 3. 1. 2022 proběhne nasazení nového podpisového certifikátu NIA na produkční prostředí. Dle implementace řešení jednotlivých kvalifikovaných poskytovatelů je třeba na to příslušným způsobem reagovat.

Od 1. prosince 2021 se mění podmínky používání identifikačních prostředků NIA ID a Mobilní klíč eGovernmentu. Ke změně podmínek dochází v souvislosti s přeměnou názvu portálu eidentita.cz  na „Identita občana“.

Eidentita.cz - brána, přes kterou probíhá přihlašování k online službám změnila svůj název na „Identitu občana“. Nová značka je vytvořena ve stylu Portálu občana, jde tak o další krok ke sjednocení online služeb veřejné správy. Všechny uživatelské funkce zůstávají zachovány beze změn. 

Dnes dopoledne došlo k dočasnému pozastavení možnosti autentizace klientů Komerční banky v rámci bankovní identity, a to z důvodu odhalení možné technické závady. Jde o preventivní rozhodnutí do doby, než bude zjištěna její příčina a zamezeno opakování. K odhalení závady došlo při testování a ověřování na tzv. ostrých datech. Závada byl zjištěna ještě před plánovaným masivním ztotožněním klientů Komerční banky údaji v základních registrech, ke kterému mělo dojít dnes odpoledne.

Bezpečnost systému elektronické identifikace je pro nás zásadní a díky včasné reakci se podařilo zabránit případným škodám.

Národní bod pro identifikaci a autentizaci (NIA) zprostředkovává zaručené ověření totožnosti pro přístup k online službám veřejné správy. Uživatelé k přihlašování využívají identifikační prostředky vydávané státem nebo soukromoprávními poskytovateli, kteří získali akreditaci ministerstva vnitra a stali se tzv. kvalifikovanými správci dle zákona o elektronické identifikaci. Dne 4. února 2021 překročil počet jednotlivých aktivních identitních prostředků registrovaných v národním bodu počet dvou milionů.

Od 1. 1. 2021 zákon o bankách umožňuje bankovním subjektům nabízet svým klientům využívání přístupových údajů ke svým službám pro přihlašování k online službám veřejné správy. Aby toto mohlo fungovat, musí být splněno několik podmínek. Bankovní instituce musí v první řadě získat akreditaci ministerstva vnitra, aby se mohly stát tzv. kvalifikovaným správcem neboli poskytovatelem elektronické identity (identity providerem).